Redactie
03-09-2021

Deel dit bericht

Drie toonaangevende educatiemerken voor finance professionals en accountants bundelen hun krachten.

Op woensdag 1 september kwamen de docenten van NBA Opleidingen en Alex van Groningen bij elkaar in het imposante pand Capital C van Sijthoff Media. De docenten van Amsterdam Institute of Finance – ook onderdeel van de club – zijn voornamelijk internationale topprofessoren en konden daarom niet fysiek aanwezig zijn.

Op 1 juli kondigde Sijthoff Media de overname aan van NBA Opleidingen. In 2020 nam Sijthoff Media reeds de opleidingsinstituten Alex van Groningen en Amsterdam Institute of Finance over. De missie van Sijthoff Media is professionals en executives verder te helpen. Dat doet het mediabedrijf en de opleider inmiddels in zeven markten (o.a. overheid, marketing-communicatie, ict en finance) en met een heel scala aan activiteiten: content, events, communities en natuurlijk trainingen. Hiermee worden meer dan één miljoen eindbeslissers en professionals bereikt.

“NBA Opleidingen past perfect binnen onze visie op leren en ontwikkelen. De combinatie met onze educatielabels Alex van Groningen en Amsterdam Institute of Finance zal helpen dit nog meer te versnellen”, zei CEO Willem Sijthoff destijds over de overname van de opleidingstak van de NBA. “We organiseren straks ruim 700 trainingen en cursussen voor finance professionals en accountants met in totaal 10.000 deelnemers.”

Ivo ten Hoorn, directeur van de opleidingstak, schetste voor de ruim 40 aanwezige docenten de achtergrond van de opleidingstak. “Mensen vragen me vaak of Alex van Groningen een persoon was. Dat was hij zeker. Hij begon het bedrijf 25 jaar geleden met de cursus Actief in Overnames. Dit is nog steeds de meest succesvolle training. Helaas is Alex van Groningen vorig jaar overleden. Maar het bedrijf dat zijn naam draagt leeft voort.”

De media-activiteiten van Sijthoff Media zijn ondergebracht in het prachtig gerestaureerde Capital C in Amsterdam, de oude diamantenbeurs aan het Weesperplein en nu het centrum voor de creatieve industrie. De opleidingsactiviteiten worden gevestigd in het kantoor van Alex van Groningen in Amstelveen. Daar zullen de drie opleidingslabels samenwerken aan de productie van hoogwaardige opleidingen voor accountants en accountants in business.

Ivo ten Hoorn: “Kwaliteit staat voorop bij ons. Nu we samen één bedrijf vormen kunnen de programmamanagers veel leren van elkaar. En uiteraard slimme combinaties maken waar mogelijk. De afgelopen jaren hebben we sterk ingezet op het combineren van meer traditionele onderwijsvormen met nieuwe digitale vormen. Dat zetten we uiteraard voort. We willen het beste van live en online.”

Behalve de grote potentie in het verder versterken van de opleidingsactiviteiten, is er ook de mogelijkheid om interessante content te delen via de mediakanalen van Sijthoff Media. Voor de financiële en accountancy professionals zijn er FM.nlAccountantWeek.nl en CFO.nl. Veel docenten zijn al regelmatig zichtbaar op deze platformen middels columns, interviews of gastbijdragen.

Voor de docenten die hier (nog) geen gebruik van maken is media-expert Arend de Geus aanwezig. In zijn presentatie leert hij de aanwezige docenten hoe ze kunnen denken als een journalist. “Hoe kan het nou dat sommige experts voortdurend in de media te vinden en anderen nooit?” begint hij zijn betoog. “Het geheim zit hem erin dat slimme experts zich verdiepen in het werk van de journalisten. En dat is de objectieve en op feiten gebaseerde boodschap overbrengen op hun publiek. Dat is hun core business. Wanneer je met hen meedenkt en hen hierbij helpt, word je beloond met meer media-aandacht.”

Een fout die veel experts maken, volgens De Geus, is dat ze teveel over zichzelf praten en te weinig over het onderwerp waar ze verstand van hebben. Hij adviseert de docenten om goed na te gaan wat hun de toonaangevende experts maakt die ze zijn. Wat maakt de training (en trainer) nou uniek? De Geus: “Wanneer je je propositie als deskundige helder hebt, kun je de media iets gaan brengen in plaats van te halen door hen te helpen hun taak beter uit te voeren. Informatie op een aantrekkelijke manier over te brengen op hun lezers, luisteraars of kijkers.”

Ten Hoorn blikt terug op een succesvolle kick-off met de meer dan 40 trainers van Alex van Groningen en NBA. “Veel nieuwe gezichten die positief kijken naar de nieuwe mogelijkheden en samenwerking”, besluit Ten Hoorn. “Het nieuwe opleidingsseizoen kan beginnen!”