Het was een volle bak in het Tropenmuseum in Amsterdam met 470 vakgenoten uit de reclame, media, communicatie en marketing. Ze waren afgekomen op Koffiedik Kijken, de traditionele jaaropening, die in 2020 voor het laatst ‘fysiek’ was gehouden.
Vier sprekers deden hun voorspellingen, maar niet nadat Ruben Schreurs, chief product officer bij Ebuiqity, de versierselen – het Gouden Koffiekopje – in ontvangst mocht nemen voor zijn winst als beste voorspeller in 2022.
Wat gaat het komend jaar brengen? Onder het thema Together to Get There lieten de vier voorspellers hun licht schijnen op 2023.
Kristel Vanderlinde
De Belgische begeleidt bedrijven met langetermijnvisies. Eerst als hoofd strategie bij verschillende internationale en Belgische reclamebureaus en de laatste jaren als ‘foresight’-expert bij haar eigen consultancybedrijf FutureKind.
1: Together with less.
Minder wordt in 2023 als mindset omarmd, zegt Vanderlinden. We gaan minder consumeren, minder materiaal gebruiken en krijgen met krimpflatie te maken omdat merken hun prijsstijgingen onder controle willen krijgen. Waar volgens Vanderlinden voorheen de vraag centraal stond hoe we een product kunnen maken is de afweging nu: zouden we dit moeten doen?
2: De vrouwensport breekt door.
Volgens Vanderlinden zal de vrouwensport dit jaar verder professionaliseren en zijn doorbraak maken. Ze verwacht dat er meer media-aandacht voor vrouwensport komt, wat zal leiden tot meer sponsorbudget. Dat leidt weer tot meer begrip voor de sport. ‘Vrouwensport verbindt. Ook in de marketingwereld.’
3. Tweedehands wordt mainstream.
Meer merken gaan tweedehandskleding omarmen als een nieuw businesskanaal. Gucci en Levi’s doen dit al, zegt ze. ‘Veel meer winkels gaan dit jaar een eigen branded retailkanaal van tweedehands kleding aanbieden om klanten nog beter te bedienen. Het wordt meer mainstream.’
4. De multi-jobs van jongeren.
Zien we in de VS al het fenomeen van de side-job of second-job, bij jongeren gaat dit een stapje verder. In 2023 wint de multi-job steeds meer terrein. Jongeren zien het combineren van meerdere banen al bij hun rolmodellen – influencers of artiesten – die een eigen YouTube-kanaal hebben, soms een magazine, in samenwerking een nieuwe sneaker lanceren en daarnaast hun eigen muziek maken. Ook jongeren gaan hun skills combineren. Werkgevers belanden steeds meer van een war-on-talent in een arbeidsmarkt van sharing-talent.
Gijs de Bruijn
Begon zijn carrière bij de good-old Postbank en belandde daarna bij de bureaus. Via Publicis, TBWA en – kort- IDTV kwam hij bij Selmore terecht. Werkt sinds 2019 bij Accenture Song in Amsterdam als managing director, maar is in zijn hart nog steeds vooral een communicatiestrateeg.
1: The Great Resignation.
De kloof tussen mensen die meedoen en mensen die afhaken vergroot zich. Dit is al te zien in een toenemend aantal opzeggingen van abonnementen, lidmaatschappen en zelfs verzekeringen, en breidt zich uit. In de hele maatschappij checken, ook ‘normale’ mensen, geestelijk uit. Ze kunnen en willen niet meedoen. Niet met school, Europa, de energietransitie, niet met de politiek of het werk. De grote uitdaging voor ons vak, als gedragsveranderaars, is samen te zorgen dat mensen weer gaan meedoen.
2: Vermainstreaming AI.
ChatGTP is er al en maakt alles is al anders. Iedereen kan een kinderboek schrijven. Iedereen kan een koopacte opstellen. Op TikTok was deze week een filmpje trending van een man die zijn vlucht bij Southwest Airlines had gemist en binnen 1 minuut een juridisch bezwaarschift klaar had. Organisaties zijn hier niet op toegerust, en het zal. Ook de creatieve sector krijgt hiermee te maken.
3: Het gaat om echt.
Deze invloed van kunstmatige intelligentie leidt ook tot een tegenbeweging: we willen weer echt. Be real. Dat leidt tot een ander soort creativiteit en zorgt ervoor dat mensen zich veel meer gaan afvragen wat ‘waar’ is en wat niet. Ze willen niet meer gestuurd worden door algoritmes, wat zijn weerslag heeft op sociale media. 2023 is het jaar waarin we afscheid gaan nemen van Tiktok en Twitter
4. Renaissance van het midden.
Het blijkt dat het voor de gewone consumenten het steeds moeilijker is beslissingen te nemen. Wij zitten als industrie in de decision-support, maar slagen er niet in ze te helpen. Waar we enorm veel geld stoppen in de stylence van de top- en de low-funnel voor een verbetering van de conversie van 0,003 procent. Tegelijkertijd maakt negentig procent van de mensen de journeys waar we ze inkletsen niet af. We gaan ons daarom weer richten op het midden. Snappen wat de mensen daadwerkelijk bezighoudt. Ook maatschappelijk is dit te zien; mensen zijn polarisatie beu en op zoek naar nuance.
Janneke Niessen
Techondernemer en investeerder. Begeeft zich in de wereld van startups en scale-ups. Is uitgeroepen tot een van Harper’s Bazaar Women of the Year en éen van de 10 meest prominente Angel Investors.
1: AI verschijnt, TikTok verdwijnt.
De politiek zal inzien dat de impact van TikTo’s algoritme in combinatie met banden met China niet wenselijk is. Maar de politiek is langzaam, dus hopelijk staat het onderwerp eind dit jaar op de agenda. Snapchat blijft ondertussen doorgroeien als hét socialmediaplatform voor jongeren.
2: Kungfu panda’s zijn de werknemers van de toekomst.
Kungfu panda’s zijn de mensen die willen samenwerken, het bedrijfsdoel voor ogen hebben en hun nek willen uitsteken. Ze zorgen ervoor dat ze relevant blijven. Hun cv’s zullen minder relevant worden, het gaat om vaardigheden en potentieel om te veranderen. Mensen die te goed in een traditioneel hokje passen, zijn vaak minder toekomstbestendig en kunnen straks buiten de boot vallen.
3: Zonder impact geen toekomst.
Als je als bedrijf geen positieve impact hebt voor de toekomst, heb je geen toekomst. Verander je niet, dan lopen werknemers en klanten weg en laten aandeelhouders van zich horen. En anders pakt wetgeving je wel aan. Positief is dat Europa voor kan lopen op China en de Verenigde Staten.
4: Bye bye narcistische founders en ceo’s.
Het stereotype beeld van een goede ceo verandert. Zo’n egogedreven snowflake die zich richt op de korte termijn en zich omringt met jaknikkers wordt meer en meer gezien als een potentiële bedreiging voor een onderneming. De founder of ceo van de toekomst kijkt naar de lange termijn, verzamelt mensen om zich heen die kritisch zijn en weet dat hij een toekomst heeft met een divers en inclusief team. De ceo of founder zal daarom vaker een vrouw of persoon van kleur zijn. En iedereen die dit afdoet als woke of links gelul, is waarschijnlijk zelf onderdeel van het probleem.
Danny Membre (met René Watzema)
Danny Membre is multi-ondernemer, eigenaar van Rumag en Just Another Media Company. Rene Watzema is bekend als Rumag-presentator en online-persoonlijkheid.
Wat zijn ze goed online, Danny Membre en René Watzema…. Op het podium van het Tropenmuseum presenteerden ze ‘IRL’ een aantal voorspellingen.
1: We zijn zo teringlang van stof, dus we gaan het nooit redden binnen de afgesproken tijd, sorry alvast.
2: Ook in 2023 wordt veelvuldig vreemdgegaan in medialand.‘Gewoon vrijwillig, collega’s onder mekaar’
3: Stilte is beter dan bullshit; mensen willen weer echtheid.
Geen lucht verkopen, mensen hebben ‘skip the bullshit-button’ zo gevonden. Bedrijven die doelgroep niet kennen, krijgen het moeilijk.
4; Mohammed, Jan, Fatima, Alisha of whatever; als je goed bent in je werk, dan neem ik je aan. Heel makkelijk.
In 2023 is er meer diversiteit in media.
5. In het leven heb je twee keuzes; of je gaat mee met de tijd of je blijft lekker in 1954 hangen met je grijze schaamhaar en begint elke zin met: ja maar vroeger.
Traditionele media en nieuwe media kunnen elkaar versterken, maar dan moet je er wel open voor staan en je verdiepen in de kracht van nieuwe media. Pas je je als leider niet aan, dan nemen jongeren op steeds meer posities jongere mensen deze plekken over. Dat gaan we terugzien in 2023.