In dit tweede artikel in de blogserie over employer branding ga ik in op vacatures, en dan specifiek vacatureteksten. Wat moet er wel en niet in staan? Hoe verkoop je jezelf als organisatie aan een potentiële kandidaat?
Een goede vacaturetekst staat of valt met de introductie van de functie. Door binnen enkele zinnen een helder beeld te scheppen van de inhoudelijke zaken en taken, is de essentie voor iedereen snel duidelijk.
Niemand neemt nog de tijd om te lezen, behalve wanneer de tekst ‘pakt’: vandaar dat een enthousiasmerende en overtuigende introductietekst extra belangrijk is. Dit nodigt uit om de verdere inhoud van de vacature door te nemen.
Uit onderzoek eerder dit jaar bleek dat de gemiddelde vacaturetekst een 4,2 scoort: genoeg ruimte voor verbetering dus! Hieronder beschrijf ik een aantal elementen die helpen tot een aantrekkelijke, goed leesbare en overtuigende vacaturetekst te komen.
Een van de opvallendste elementen in vacatureteksten is een flinke opsomming van de volgende onderdelen:
Hier staat vaak een (visueel) karig aantal van vier tot vijf bullet points tegenover, met de zeer voorspelbare set van marktconform salaris, x-aantal vakantiedagen, OV/vervoersregeling, pensioen, en laptop (en soms telefoon) van de zaak. Dit spreekt niet echt aan, om meerdere redenen.
Allereerst is het visuele aspect al zeer impactvol: 20 gevraagde zaken tegenover 5 aangeboden zaken staat behoorlijk scheef.
In mijn eerdere blogartikel over employer branding schreef ik al dat het de moeite waard is in het beloningsdeel een veel completer plaatje te schetsen van wat het bedrijf biedt:
Hierbij is het vanzelfsprekend van belang om alleen te beloven wat ook echt waargemaakt kan worden. Dit helpt al met de verhouding tussen de functie-eisen en de beloning.
Een andere misser in veel vacatureteksten is het gebrek aan informatie over het functieniveau, het team waar de functie binnen valt en de structuur van de organisatie.
Wat is het functieniveau en de gewenste ervaring? Is er specifieke kennis over een tool, branche of doelgroep nodig? Hoe groot is het team, wie is de teamlead, waar valt het team binnen de organisatie? Dit maakt ook duidelijk of een organisatie een platte organisatiestructuur heeft, of juist een hele hiërarchische.
Het niet toevoegen van een salaris of salarisschaal is een gemis: je wilt vanzelfsprekend dat men enthousiast wordt van een vacature en met vele kandidaten tegelijk (wel de juiste!) solliciteert, toch?
Daarnaast zorgt een duidelijke salarisindicatie voor 51% meer respons dan vacatures die dat niet hebben, volgens hrpraktijk.nl.
Wees daarom open en duidelijk over het salaris en eventuele andere beloningen.
Worden er salarisschalen of een salarishuis gebruikt bij je organisatie? Perfect, voeg dat toe aan de vacaturetekst. De volgende punten worden regelmatig niet of slechts mondjesmaat gedeeld:
Bovenstaande voorkomt zo veel mogelijk een mismatch tussen de kandidaat en de functie, waarbij iemand ‘te zwaar’ of juist ‘te licht’ wordt bevonden voor een functie qua ervaring / kennis, of dat juist het salarisbod niet overeenkomt met de verwachting van de kandidaat.
Ook in vacatureteksten kan je prima aan employer branding doen! Denk aan een korte ‘wie zijn wij’ en de missie en visie van de organisatie. Neem daarnaast links mee naar je website of je LinkedIn-pagina: laat zien wat je doet, voor wie je werkt én welke mensen er bij je werken.
Dergelijke informatie hoeft niet meer dan een à twee paragrafen te kosten en zal een waardevolle toevoeging zijn voor geïnteresseerden die je organisatie nog niet kennen. Een link toevoegen naar de ‘over ons’ of ‘werken bij’ pagina op je website helpt hier ook bij.
Als laatste punt over vacatureteksten: gebruik vooral geen clichés. Dit komt lui en generiek over.
Een paar voorbeelden:
En zo zijn er nog veel meer te benoemen. Eventuele kandidaten gaan zuchtend en steunend door de vacaturetekst heen, hopend op een unieke, waardevolle, aantrekkelijke zin die hen over de streept trekt om alsnog een poging tot solliciteren te wagen.
Met een snelle check op bovenstaande clichés kan de vacaturetekst een stuk aantrekkelijker en unieker gemaakt worden!
Bovenstaand is deels een open deuren-verhaal geworden, maar is wel nodig: er zijn simpelweg nog te veel vacatureteksten die verbeterd kunnen worden door de volgende hoofdpunten erin mee te nemen:
Met deze vier hoofdpunten in het achterhoofd wordt je volgende vacaturetekst een knaller.
Lees ook deze tips en adviezen voor een snellere en effectievere recruitment op hrpraktijk.nl.
Wil je meer weten over hoe wij je kunnen helpen met het schrijven van vacatureteksten die wél de juiste kandidaten aantrekken? Neem dan contact met ons op!