Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie van Albert Heijn, is gekozen tot CMO of the Year 2023. Dit jaar is het tweede jaar dat de award wordt uitgereikt. Jordi Hillenga van Scapino werd gekozen tot de eerste Future CMO of the Year, voor talenten onder de 29 jaar.
De prijs is een erkenning voor vernieuwende en inspirerende marketingdirecteuren die resultaten boeken. Naast Johan van der Zanden, waren Caroline van Turennout (Zeeman), Nicole Freid (Hak), Brenda Smith (Kruidvat) en Leo Hensen (T-Mobile) genomineerd. Lees hier waarom.
Ook zijn de vijf winnaars van Future CMO of the Year bekendgemaakt. Deze lijst is hier te bekijken.
De jury prees de verbindende kracht van Van der Zanden en zijn veelzijdigheid. Het kán niet anders dan dat de senior vice president marketing & communicatie een schaakgrootmeester is. Er wordt bij de marktleider namelijk op veel borden tegelijk gespeeld.
Sinds zijn komst bij Albert Heijn, eind 2018, komen alle lijnen (merk, design, campagnes, media, de in-house studio, corporate communicatie, de klantenservice) die met marketing, communicatie en reputatie te maken hebben, bij hem samen, waarmee hij bewijst dat hij inderdaad een grootmeester is.
Van der Zanden kreeg de prijs uitgereikt tijdens CMO Day, het event voor topmarketeers dat werd gehouden in het Spartastadion Het Kasteel in Rotterdam.
De vakjury voor CMO of the Year bestaat uit:
Adformatie kiest jaarlijks samen met een kundige en kritische vakjury de CMO of the Year. Naast de CMO Community is ook lezers van Adformatie gevraagd CMO’s en marketingdirecteuren uit hun netwerk te kandideren die een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd.