Laura Peschar
16-04-2018

Deel dit bericht

Kidsweek 15 jaar

2003 was het jaar dat Jamai de eerste Idols won, het regime van Sadam Hoessein viel, prinses Amalia geboren werd en Facebook nog niet bestond. Maar het was ook het jaar dat Kidsweek werd opgericht; de eerste krant speciaal geschreven voor kinderen.

Wekelijks bereikt Kidsweek gemiddeld 164.000 kinderen tussen de 7 en 12 jaar, thuis en op school. De krant wordt gemaakt door een journalistiek onafhankelijke redactie en kinderen leren niet alleen over de actualiteit, maar werken ook aan hun leesvaardigheid.

Henrike van Gelder, hoofdredacteur van Kidsweek: “Als journalist heb ik al voor heel veel verschillende doelgroepen kranten en tijdschriften gemaakt. Voor oudere mensen, jongeren, mannen, vrouwen. Maar het allermooiste is toch om een krant voor kinderen te maken. Wij vinden dat het belangrijk is dat kinderen al vanaf jonge leeftijd op de hoogte zijn van wat er in de wereld gebeurt. Van de leuke dingen, maar zeker ook van de nare dingen. En die nare dingen proberen we dan zo goed mogelijk uit te leggen.”

Om het 15 jarig-bestaan te vieren is een speciale extra dikke omkeerkrant gemaakt, waarin onder meer wordt teruggeblikt op bijzondere verhalen uit 15 jaar Kidsweek. Deze krant wordt in een oplage van 400.000 exemplaren verspreid onder abonnees en op basisscholen in Nederland.

Van krant naar platform
Was Kidsweek in 2003 nog een krant voor 10- tot 14-jarigen, tegenwoordig is de krant voor 7- tot 12-jarigen en is grote broer 7Days in het leven geroepen voor jongeren van 12 tot 17 jaar. Sinds 2009 wordt bij de krant kerndoeldekkend lesmateriaal voor Begrijpend lezen gemaakt voor het basisonderwijs. Daarnaast is Kidsweek uitgegroeid tot meer dan alleen een krant; met websites, socialmediakanalen, events en productextenties is het uitgegroeid tot een volwaardig informatieplatform voor kinderen, leraren en ouders.

Uitgeverij Young & Connected
Sinds 2009 wordt Kidsweek uitgegeven door Uitgeverij Young & Connected. Behalve Kidsweek en 7Days geeft Young & Connected het magazine Samsam en het online platform Ondertussen.nl uit. In de loop der jaren is het uitgegroeid van een traditionele uitgeverij naar een kennis- en expertisecentrum op het gebied van kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Young & Connected is onderdeel van de Sijthoff Media Groep, waartoe ook Adformatie, Binnenlands Bestuur en AG Connect behoren.