Een van Vlaanderens mooiste parken, zonovergoten. Daarin een majestueus kasteel, dat je al stevig onder de indruk brengt terwijl je ernaartoe wandelt. Tot je het gebouw binnentreedt en pas echt overweldigd raakt door de schitterende, heldere inkomhal met zicht op het grote terras. Het is tien uur ’s ochtends, de vele deelnemers melden zich aan en je beseft: het Kasteel van Brasschaat is dé geknipte locatie voor deze CFO Day.
De CFO Day begint met legendarische woorden van natuurkundige en Nobelprijswinnaar Richard Feynman: “What we’re looking for, is how everything works. It has to do with curiosity.” Community manager Daphné Debaenst verwelkomt de gasten en kadert het thema. En dan steekt de eerste spreker Stefaan van Hooydonk, oprichter van het Global Curiosity Institute, meteen van wal.
Nieuwsgierigheid helpt leiders en hun medewerkers om zich aan onzekere marktomstandigheden en externe druk aan te passen. En leiders kunnen nieuwsgierigheid aanwakkeren. Maar velen onder hen verstikken het nieuwsgierig zijn, omdat het tot inefficiëntie zou leiden. Terwijl nieuwsgierigheid al veel moois heeft opgeleverd, vertelt Stefaan. Tot rovers op Mars toe. Dus: lead by example. Als je als manager bv. veel leest en erover met je medewerkers praat, wakker je de curiosity bij hen aan.
Veel leiders verstikken het nieuwsgierig zijn, omdat het tot inefficiëntie zou leiden.
Hoe kun je nu als bedrijf optimaal een transitie doormaken? Vaak wil het management zijn bedrijf naar een vooraf vastgelegde situatie B laten evolueren, waarbij de onderneming moet volgen. Maar dit is een moeizaam proces. “Zoals een rups maar een vlinder wordt door te verpoppen,” vertelt transitiepedagoge Fanny Matheusen, “zo moet er ook bij de transitie van je organisatie een ‘transitionele ruimte’ zijn. Maar daar besteden veel organisaties te weinig aandacht aan.”Minderheidsstemmen zijn mogelijk bruggetjes naar wijsheid. Zo gebruik je de meerstemmigheid in je organisatie, om de richting voor je bedrijf te bepalen.
Het kan echter anders, via deep democracy. Daarbij luister je ook naar de stem van de minderheid in je organisatie. Die persoon is als die ene zebra die omgekeerd staat in een kudde soortgenoten in de savanne, en zo mogelijk het gevaar ziet aankomen dat anderen niet zien. Negeer die afwijkende mening in je organisatie niet, maar vraag wie deze deelt. Want minderheidsstemmen zijn mogelijk bruggetjes naar wijsheid. Zo gebruik je de meerstemmigheid in je organisatie, om de richting voor je bedrijf te bepalen. Hoewel dit dan mogelijk wel niet situatie B, maar wel C of D is.
Terwijl we naar de keynotes luisteren, wordt ook af en toe onze nieuwsgierigheid geprikkeld door Monica Villarroel Celsi, links van het podium. De kunstenares schept er twee schilderijen, van een zeppelin en een man met een hoed. De vraag brandt: wie is dit? De Braziliaan Alberto Santos-Dumont, zo blijkt. Begin 20ste eeuw maakte hij luchtschepen, waarmee hij rond de Eiffeltoren vloog, of naar zijn favoriete Parijse cafés. Daarna pionierde hij met vliegtuigen. Of hoe hoog nieuwsgierigheid een mens wel kan brengen, letterlijk!
Het klopt, Stefaan: om nieuwsgierigheid te stimuleren, kan je het goede voorbeeld geven. Maar het helpt ook als je je medewerkers kan inspireren. Hoe je dat waarmaakt, daarop gaat communicatie-expert Filip Muyllaert in de namiddag dieper in. Hoe vind je je stem? Hoe verwoord je jouw ideeën, zodat anderen luisteren, begrijpen en voelen? En hoe kan je eenzelfde boodschap telkens wat anders vertellen? Want zo maak je mensen nieuwsgierig: kruis iets bekends met iets nieuws en verrassends.
Nieuwsgierigheid: soms speelt het ons ook wat parten. Van nature zijn we nieuwsgierig naar zaken die niet pluis zijn. Bij slecht nieuws scrollen we dan eindeloos op nieuwswebsites. We zoeken geruststelling, maar lopen al snel vast in een negatieve spiraal. Hetzelfde gebeurt vaak in ons hoofd, als we ons een weg willen piekeren uit onze problemen. We denken dat we er goed aan doen, maar we rijden ons vast. “Eens een piekeraar, altijd een piekeraar”, vertelt Filip Raes, hoogleraar psychologie aan de KU Leuven. “Maar je kan leren om er anders mee om te gaan. Je kan je wapenen tegen die overload aan negatieve informatie.”
Tijd voor koffiepauze. En om even polshoogte te nemen: nog geen spijt onder de CFO’s dat ze deelnemen? Nee, hoor! De meest gehoorde woorden? “Inspirerend.” “Intrigerend.” En: “Heerlijk om elkaar terug te zien, na corona!”
Tijdens de voormiddag riep Stefaan van Hooydonk op om nieuwsgierigheid in je bedrijf te stimuleren. Wat als we nu ook een lerend ecosysteem in onze organisatie creëren? “De technologie ervoor bestaat al, zoals VR en AR”, aldus leerstrateeg Katja Schipperheijn. Onze toekomstige workforce groeit ermee op en ontwikkelt de nodige vaardigheden. Laat ons dus een eduverse bouwen, waarin leren en werken dankzij technologie meer natuurlijk en organisch verlopen, vanuit intrinsieke nieuwsgierigheid. “Zo zetten we ook meer in op de talenten van individuen.”
Laat ons dus een eduverse bouwen, waarin leren en werken dankzij technologie meer natuurlijk en organisch verlopen, vanuit intrinsieke nieuwsgierigheid.
Het mag duidelijk zijn: nieuwsgierigheid is cruciaal. Maar ze kan ook misbruikt worden, door cybercriminelen bijvoorbeeld. Je kan er niet meer omheen, zowel in je privéleven als professioneel en geopolitiek: cybercriminaliteit is alomtegenwoordig. Hoe proberen hackers via phishing ondernemingen te hacken? Hoe evolueren hackersgroepen naar een nieuwe techniek om losgeld te verkrijgen? En bovenal: hoe kan je je als bedrijf daartegen wapenen? Ethisch hacker Pablo Brusseel vertelt het ons in de laatste keynote.
Tijdens de apotheose van de dag slaat de verwondering nog één keer stevig toe: de fascinerende, interactieve slotshow van illusionist Richard Jansen. Magie, illusies, mindreading – het prikkelt ieders nieuwsgierigheid én lachspieren. Om dan verbaasd de zaal te verlaten, nieuwsgierig om de andere deelnemers verder te leren kennen, terwijl de avond valt in het prachtige Brasschaat.